Cumartesi , Aralık 10 2016
Başlangıç / Sorular / Domuz fabrikasinda calismak gunahmi

Domuz fabrikasinda calismak gunahmi

Sponsorlu Bağlantılar

Domuz fabrikasinda calismak gunahmi

Soru

İyi günler, ben Hollanda’da domuz etinin de bulunduğu bir et fabrikasında çalışıyorum kazandığım para helal midir değil midir?

Cevap

Selamun aleykum. Domuz, şarap ve benzeri haram kılınan şeyler hakkında açıklamaya geçmeden evvel şu hususu izah etmek gerekir ki; müslüman dünyanın neresinde olursa olsun her zaman için Allah’ın emirlerinden, güzel ahlaktan, izzet ve şerefi ile çalışıp kazanmaktan sorumlu olduğunu unutmamalıdır. Bazı basit ve fasit olan görüşlere uymamaya özen göstermelidir. Ağır bir mecburiyet söz konusu olmadığı sürece bu tür işlerde asla çalışmamalıdır.

Domuzun İslam dinindeki hükmü şöyledir:
Kur’ân’da, hadis ve fıkıh kitaplarında “hınzır” olarak geçen domuz, “necisü’l-ayn”dir. Yani her yeri, her tarafı necistir. Ondan hiçbir şekilde istifade edilemez. Temiz bir yere temas etse, bir kuyuya düşse, ağzının suyu aksa, orayı tamamen pislettiği gibi, eti yenilen diğer hayvanlar gibi kesilmekle de temiz olmaz; eti yenmez, parçaları kullanılmaz, derisinden istifade edilmez.

Bu hususta Peygamber Efendimizin (a.s.m.) yasaklayıcı ifadeleri de kesinlik arz etmektedir.

Cabir bin Abdullah (r.a.) Peygamberimizin şöyle buyurduğunu rivayet eder:

“Resulullah (a.s.m.) Fetih yılı Mekke’de iken şöyle buyurdu: “Şüphesiz Allah ve Resulü, içkinin, murdar hayvanın, domuzun ve putların satılmasını haram kıldı. (Buhari, Buyu, 102; Müslim, Müsakat, 71; Tirmizî, Buyu, 60)

Bu hadisin izahında İmam Nevevî şu açıklamayı getirir:

“Murdar hayvanın, şarabın ve domuzun satılmasının haramlığının hikmet ve sebebi, bunların necis olmasıdır. Sebep bu olunca, bu hüküm bütün necis maddeleri kaplar. Murdar hayvanın, şarabın ve domuzun satılmasının haramlığı hususunda Müslümanların icmâı vardır.”

Domuzun bir ücret karşılığında taşınması caiz midir?

Mevcut fıkhı kaynaklarda her ne kadar bu mesele ile ilgili bir kayda rastlamadıysak da, benzer fetva ve görüşlere yer verilmektedir. Çünkü, eskiden nakliye hizmetleri bugünkü kadar yaygın değildi.

Bu meseleye ışık tutacak bazı fetvaları zikredelim:

Bir kimse şarap taşıtmak için birisini tutsa, İmam-ı Azama göre işçinin bu taşımadan dolayı aldığı para helâldir, fakat İmam-ı Muhammed’le İmam-ı Ebû Yusuf a göre caiz değildir. Yine ehl-i kitap bir gayr-ı müslim, bir Müslümanın hayvanını veya gemisini şarap taşımak için kiralasa; Müslümanın aldığı para İmam-ı Azama göre helâl, İmameyne göre caiz değildir.

Tatbikatta görülmese de, kitaplarımızda şöyle bir fetvaya da yer verilmektedir:

Bir Müslüman gütmüş olduğu domuzların karşılığında ücret alabilir. Bu İmam-ı Âzamin görüşüdür, fakat İmameyne göre alması caiz olmaz. (Feteva’l-Hindiyye, 4:449-450)

Fakat olayın değişik yönlerini de değerlendirmek gerekiyor:

Yurtdışında Müslümanların sosyal ilişkilerinde İslam ahlakını yaşamaları, yurtiçindeki Müslümanlara göre daha fazla ehemmiyetli bulunmaktadır. Çünkü yurtdışındaki gayrimüslimler İslamiyet’i doğrudan Müslümanların şahsında görüyorlar ve onların güzel ahlakları hidayetlerine de vesile olabiliyor.

Bediüzzaman (ra) İslam ahlakını bizzat yaşayarak örneklik edebildiğimiz takdirde diğer dinlerin tabilerinin İslamiyet’e cemaatlerle girebileceğini bildirirken İslam’ı doğru temsil etmemenin de mesuliyeti mucip olduğuna işaret buyuruyor.

Sponsorlu Bağlantılar

Bir önceki yazımız olan Evlenemiyorum ama evlenmek istiyorum başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

İlgini Çekebilir

Mumsema nedir

Sponsorlu Bağlantılar Mumsema nedir Soru Arkadaşlar merhabalar. Mumsema nedir? Lütfen sizden ricam bu soruma doğru …

Bedir uhud nedir

Sponsorlu Bağlantılar Bedir ve uhud nedir ne anlamlara gelir kısaca yazınız. Bedir ve Uhut, peygamber …

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.